16 دسامبر 2021- یک برنامه کامپیوتری سفارشی در بیمارستان کودکان لس آنجلس به افزایش ایمنی بیمار، گردش کار ساده و تعداد کمتر خونگیری از نوک انگشتان کودکان مبتلا به دیابت کمک کرده است.

این برنامه ی جدید یک ماشین محاسبه ی دوز انسولین است که در سیستم پرونده الکترونیک سلامت بیمارستان (EHR) ادغام شده است. این ماشین حساب که در ماه مه راه اندازی شد، به طور خودکار دوزهای انسولین را برای بیماران مبتلا به دیابت محاسبه می کند و نیاز به سفارش های فردی و مکرر یکبار مصرف را به شدت کاهش می دهد.

دکتر Troy McGuire، افسر ارشد اطلاعات بهداشتی در بیمارستان کودکان لس آنجلس، که این ماشین حساب را توسعه داده است، گفت: خودکارسازی این فرآیند با کمک به جلوگیری از اشتباهات دارویی، ایمنی بیمار را ارتقا می دهد. این برنامه دقیقاً در پنجره ی تجویز دارو در پرونده الکترونیکی پزشکی(EHR) بیمار ظاهر می شود، بنابراین واقعاً در جریان کار پرستاری قرار دارد.

پیش از این، زمانی که کودکان مبتلا به دیابت در بیمارستان بستری می شدند، دوزهای انسولین به صورت دستی محاسبه می شد.برای مثال، یک پرستار قند خون کودک را بررسی می‌کرد و سپس با پزشک بخش تماس می‌گرفت و قند خون و تعداد دقیق کربوهیدرات‌هایی را که کودک می‌خواست بخورد، ارائه می‌داد. سپس پزشک مقدار انسولین مورد نظر را محاسبه می‌کرد، دستور را می‌نوشت و پرستار دوز را تجویز می‌کرد.

دکتر لیلی چائو، مدیر موقت دیابت بالینی در بیمارستان کودکان لس آنجلس، گفت: هر دوز انسولین نیاز به تماس تلفنی با پزشک داشت و این اتفاق شش تا هشت بار در روز می‌افتد.این فرآیند نه تنها زمان بر بود، بلکه اگر پزشک مشغول مدیریت سایر بیماران با مشکلات پزشکی فعال بود، محاسبه ی دوز انسولین می توانست 30 یا 40 دقیقه به تعویق بیافتد. در آن زمان، خوانش قند خون قبلی منسوخ شده بود و کودک برای بررسی مجدد قند خون باید یک بار دیگر لانست زدن نوک انگشت را تحمل می کرد.

ماشین حساب انسولین جدید این فرآیند را بسیار ساده کرده است. اکنون، در شروع بستری شدن بیمار، پزشک پارامترهای انسولین و قندخون خاص بیمار را در ماشین حساب EHR وارد می کند. هر بار که قند خون کودک چک می شود، پرستار آن را در ماشین حساب وارد می کند. اگر کودک در شرف صرف وعده غذایی است، میزان کربوهیدرات هایی که قرار است مصرف شود را نیز وارد می کند. سپس ماشین حساب مقدار خاصی از انسولین مورد نیاز کودک را محاسبه و اعلام می کند.برای ایمنی بیشتر، یک پرستار دیگر، دوز انسولین را دوباره چک می کند.

دکتر چائو گفت: پرستاران دیگر مجبور نیستند منتظر در دسترس بودن پزشک بخش بستری باشند. آن‌ها می‌توانند اعداد را بررسی کنند، ببینند ماشین‌حساب چه دوزی را تولید می‌کند و سپس مقدار مناسب انسولین را بدون معطلی به بدن بیمار تحویل دهند.

این ماشین حساب همچنین ایمنی بیمار را افزایش می دهد. او افزود: با محاسبه دستی، همیشه خطر اشتباه وجود دارد و از آنجایی که ماشین حساب می داند که آخرین بار کودک چه موقع انسولین دریافت کرده است، از دادن دوزهای انسولین در زمانهای خیلی نزدیک به هم جلوگیری می کند.

دکتر مک گوایر، رئیس مرکز غدد درون ریز، دیابت و متابولیسم با دکتر جنیفر ریموند، برای توسعه ی این ماشین حساب سفارشی، که بر اساس برنامه کامپیوتری مشابهی ساخته شده است که او در بیمارستان کودکان سیاتل ابداع کرده بود، همکاری کرد.

او اظهار داشت: خود ماشین حساب کاری بیش از جبر انجام نمی دهد، اما نوآوری بکار رفته در آن یک اپلت اسکریپت جاوا را به پنجره مدیریت داروی EHR متصل می‌کند، و این ادغام، کلید موفقیت این ماشین محاسبه گر است.

یکی دیگر از کلیدهای موفقیت، آموزش کارکنان پزشکی قبل از اجرای برنامه بود. تیم آموزش پرستاری در بیمارستان نیز در صورت نیاز، جلسات آموزشی را در کنار بالین بیمار برای پرستاران برگزار می کردند.

دکتر مک‌گوایر، گفت: بیمارستان‌ها، دستیاران و پرستاران ایده انتقال به این سیستم را دوست داشتند، جایی که ما سفارش‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌ای داشتیم. یکی از عوامل اصلی این امر علاوه بر ایمنی بیمار، رضایت پزشکان و کارکنان بود.

این تیم اکنون در حال توسعه یک ماشین حساب جداگانه برای بیمارانی است که به دوزهای رقیق شده یا کمتر انسولین نیاز دارند، و همچنین برنامه ای برای محاسبه دوزهای "صرفا اصلاحی" برای جمعیت های خاص بیماران، مانند بیمارانی که تحت پیوند مغز استخوان قرار گرفته اند.

دکتر چائو گفت: ما به بررسی فناوری برای کمک به مدیریت بیماران مبتلا به دیابت ادامه می دهیم. با خودکار کردن فرآیندهای خاص، ما نه تنها می‌توانیم ایمنی بیماران را ارتقا دهیم، بلکه می‌توانیم تجربه بیمارستانی را برای کودکان و خانواده‌هایشان بهبود بخشیم.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/automating-insulin-doses-to-improve-patient-care